Selasa, 30 Mei 2017

PBAKL (That's Back in KL)

Pada tahun lepas, saya ada membebel panjang tentang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) disebabkan lokasinya yang bukan di dalam KL pun. Setelah mendapat aduan dan 'kecaman' daripada banyak pihak, bagi edisi ke-36 ini, PBAKL kembali ke rumah lamanya - PWTC. Good move by the organizer, sebab dapatlah saya menjengah hingga 3-4 kali (🚇). Tak banyak juga hasil tuaian buku kali ni sebab tak banyak bajet (& juga sebab Bank Rakyat macam lagi suka layan saya macam pengemis).

Kalau anda ni sedia maklum dengan agenda lazim saya di PBAKL ni, sememangnya ia menjadi 'tapak buruan' tahunan bagi selfie glamor - nak-nak lagi bila dah belajar di KL. Dari 2014, 2015, dan 2016, memang akan sentiasa ada hasil fotografi dari PBAKL ni. Jadi, dah semestinyalah 2017 ini akan menjadi platform menambah koleksi peribadi.

Disebabkan banyak sesi bertemu penulis & selebriti, jadi saya pergi yang mana sempat/berkenan (sorry not sorry, Fattah Amin). 
Imam Muda Asyraf, Sayed Munawar, Ramlee Awang Murshid
Sesi berjumpa dengan Ramlee Awang Murshid (R.A.M.) lagi best sebab sesinya agak eksklusif gitu, bersempena dengan Perhimpunan 1000 Penulis yang julung kalinya diadakan pada PBAKL. Siap dapat tanya soalan lagi. Hampir juga saya makan semeja dengan dia, tapi dah ada orang 'cop' tempat 😂.

Tapi, kadang-kala, orang yang tak (berapa nak) ada kaitan dengan dunia buku pun ada kt sini. Itu yang lagi meriah suasana.
Datuk Santokh Singh, Imuda
Datuk Santokh datang untuk memenuhi masa di reruai Negaraku, manakala Imuda dijemput oleh DBP sebab dia kartunis (which is technically part of the book world lah). Paling tak menahan, saya 'terpaksa' membeli salah sebuah komik Imuda atas rasa bersalah selepas ditegurnya:
"Selfie nak, beli buku abang ni tak nak pulak (!)"
Nasib baik RM10 je, tapi bolehlah saya anggap tu amal jariah sikit.

OKlah. Jumpa lagi pada PBAKL 2018; insya-Allah.
Teruskan membaca, kerana ia akan membawa minda kita ke mana sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan