Selasa, 19 Februari 2013

A Night to Remember

Assalamu'alaikum & wazzup.. :P

Baiklah, malas saya nak menaip banyak sangat mukadimah yang terlalu berbunga-bunga; let's keep it short & simple, yet packed with so many stuffs.

Saya telah dipilih sebagai salah seorang peserta persembahan untuk majlis makan malam tahunan PASUM, atau nama lainnya Malam Emas Asasi (lebih kurang macam MRS di SAMURA). Persembahannya: tarian tradisional (well, thanks to Amirul Ezwan a.k.a. Nelly for persuading me into that). Nak dipendekkan cerita, BT 14 dan Dewan Gemilang menjadi saksi kepenatan saya & 9 orang lagi rakan yang lain menjalani latihan.

Akhirnya, detik yang dinanti telah tiba. 16 Februari 2013.
Venue yang dipilih bagi Malam Emas untuk pelajar PASUM sesi 2012/2013 ialah Dewan Merdeka, PWTC. Bagi saya, itu sudah cukup 'WOW!'. Tak pernah terfikir pun di minda saya untuk berada di pentas yang sungguh berprestij itu. Bayangkanlah, banyak acara televisyen pernah diadakan di dewan ini, termasuklah Anugerah Skrin serta Anugerah Industri Muzik (AIM), malah Anugerah Juara Lagu (AJL) yang pertama pada tahun 1986 juga mengambil tempat di dewan yang sama. Pergh!
 Dewan yang sungguh gemilang...
Suasana pentas untuk Malam Emas..
.
Untuk pengetahuan anda, semua AJK yang terlibat & peserta persembahan berada di PWTC sejak jam 8.30 pagi, & 2 kali raptai telah dibuat bagi memastikan kelancaran acara sebenar kelak. Lepas dah habis beraptai, saya mengikut rakan-rakan tarian yang lain 'berjimba' kejap di Putra Mall (a.k.a. The Mall) untuk mencuci mata seketika.
Ketika hendak ke The Mall dengan berjalan kaki, saya melalui beberapa tempat yang penuh signifikan buat saya serta mengimbau kenangan SAMURA yang tak mungkin dapat dilupakan. *sigh*
 Dewan Tun Dr. Ismail, tempat ahli ghazal Seri Kencana & ahli angklung Pawana Sukma membuat persembahan pada April 2011..
Hotel Seri Pacific, tempat jejaka SAMURA melepak kejap sebelum persembahan pada sebelah malam..

Puas bersiar-siar, kami kembali ke Dewan Merdeka untuk bersiap sebelum acara berlangsung pada jam 8.15 malam. Bagi peserta lelaki yang membuat persembahan, persediaan itu tak adalah menjadi masalah; cuma sarung baju, pakai samping dan seluar, serta sedikit 'andaman'. Kami menunggu di belakang pentas sebelum membuat persembahan di hadapan tetamu VVIP, iaitu Prof. Dr.Awang Bulgiba Awang Mahmud, Pemangku Naib Canselor UM. Sempat juga saya menenangkan diri seketika.. you know, with my own way. :P
.
Tarian tradisional merupakan persembahan pertama pada malam itu. Jadi rasa gugup itu menjadi lebih teruk memandangkan kami perlu menjadi pembuka tirai yang gempak. Apa-apa pun, the show must go on.
 Zapin pembuka tirai persembahan..
Lenggok tari inang..
Sebaik sahaja tamat persembahan, saya melompat kegembiraan di belakang pentas sebab segala penat lelah berakhir sudah. *hhi* Dalam pada itu, sempat juga bergambar bersama sebagai tanda kenang-kenangan.
 Ahli kumpulan Gemala Manira..
Batch 28 SAMURA was here. Kau hado?

Sesudah itu, kami terus menukar pakaian kepada yang lebih formal sebelum masuk semula ke Dewan Merdeka bagi menjamu selera. Konsep pakaian saya adalah agak ringkas; hanya vest dan seluar bertemakan kelabu/perak & tali leher biru. (BTW, thanks to Hanafi for the vest)
Sambil menjamu selera, pelbagai persembahan disajikan (selain tarian tradisional). Sememangnya makanan yang dihidangkan cukup sedap, & persembahan pun cukup menghiburkan.
 Nama hidangan (dalam menu): Fried Crispy Garoupa with '3 Rasa'..
 Persembahan sketsa..
 Persembahan dikir barat..
Persembahan band pelajar. Another member of Batch 28 SAMURA. Once again, kau hado?

Menutup acara pada malam itu, semua AJK & peserta persembahan tampil di atas pentas bagi menyanyikan lagu tema majlis itu, iaitu 'We're All in This Together' yang dipetik daripada filem High School Musical (my favourite!). Jadi, apabila tiba di bahagian chorus lagu itu, saya mengambil kesempatan untuk berada di tengah pentas bagi mengepalai koreografi asal lagu itu bersama mereka yang lain. Oh, once again (just like during the MHS), I stole the spotlight & took the centre stage.
.
Kalau diikutkan, setiap pelajar perlu membayar RM 100 untuk Malam Emas ini. Namun bagi saya, pengalaman dapat membuat persembahan di Dewan Merdeka PWTC melangkaui RM 100 dari segi nilainya. Sesungguhnya, memori semasa malam ini (& juga mungkin keseluruhan masa saya di PASUM) akan saya ingat sampai bila-bila. Saya tahu, tempat saya semasa ijazah pertama nanti bukan di UM, tapi yang penting saya dapat rasa bangga kerana telah menjadi sebahagian daripadanya. :')

Terima kasih banyak-banyak kepada semua AJK Malam Emas; you did a marvellous job!, juga kepada Dr. Fakhrul (pensyarah Fizik) kerana selalu turun padang bagi memberi tunjuk ajar kepada ahli Gemala Manira. Secara peribadinya, ia sememangnya satu malam yang akan mekar dalam memori saya. It was really a night to remember. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan