Ahad, 15 Disember 2013

YouTube: Star vs Stool

Siapa yang tak kenal YouTube? Sejak diperkenalkan pada 14 Februari 2005, ia menjadi medium utama perkonsian video di seluruh dunia. Macam-macam yang tersedia di dalamnya, tak kira baik atau pun buruk. Signifikasi YouTube dalam generasi kini lebih ketara dalam dua tiga tahun kebelakangan ini. Perkara yang dimuat naik ke YouTube sering kali menjadi perhatian masyarakat dunia, & semakin hari perkaranya semakin merencam serta penuh dengan kegilaan. Tak percaya? Watch this.
Apa yang boleh saya simpulkan daripada video ini?
2013 was by far the craziest year ever.

Malaysia sudah pasti tidak terlepas daripada tempias perkongsian video ini. 2013 menyaksikan beberapa individu menjadi perhatian ramai melalui video yang mereka letak di YouTube. Ada antara mereka yang enggan saya taip namanya di sini kerana itu merupakan suatu penghinaan terhadap blog saya ini. My blog has no space for uncivilised people, AT ALL.

Sudah pasti, ada input baik yang kita lihat di YouTube, seperti MatLuthfi serta Sam Tsui. Namun sayangnya, YouTube Malaysia pada 2013 didominasi oleh golongan kelas bawahan yang memperbodoh diri sendiri dengan perilaku tak bertamadun mereka. Labih malang lagi bila akhbar ternama Malaysia ingin mengiktiraf golongan 'sampah' ini. WTF?
Seperti yang anda lihat di atas (klik pada gambar untuk imej lebih jelas), saya telah suarakan pandangan tentang kategori ini, & nampaknya ada 67 orang yang menyokong pandangan saya itu (termasuk diri sendiri :P). Mengapa aksi-aksi hina ini ingin diberi anugerah? Hal ini akan mengajar anak-anak muda (terutamanya budak kecil) bahawa "jika nak popular, buatlah benda-benda bodoh, rakamkannya & muat naik ke YouTube. Kalau untung, boleh menang anugerah.". Adakah ini yang kita inginkan (generasi yang popular kerana kebodohan)? HELL NO!

Tak salah kalau nak adakan kategori ini, tapi calonnya perlulah menggambarkan nilai intelektual yang boleh dipromosi & diikut oleh orang ramai. Bukannya video memuji diri sendiri, menari macam orang gila depan CCTV & ikrar cinta monyet yang baru berusia seminggu. Dalam kes ini, saya menyokong sepenuhnya MatLuthfi. Full stop.

Moga 2014 menjadi platform kebangkitan video-video ilmiah yang membantu minda bergemerlapan, & tidak lagi ditakluk oleh golongan yang lebih 'busuk' daripada najis mughalazah, mungkin.

Harap maaf atas kata-kata yang kurang menyenangkan.
Kalau terasa, baguslah. Nak marah, marahlah.
I'll just be like, "why bother?" :P

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan