Sabtu, 20 Disember 2014

6.7 : The Obnoxious

Kalau ikutkan, saya nak ulas pasal isu ni secara panjang lebar.
Bila fikir balik, tak payahlah.
Buang masa & tenaga jer.
Baik sampaikan secara ringkas & padat.

Sebelum jauh menyusuri blog post kali ni, sila fahami frasa berikut:
Saya tidak ada sebarang masalah atau isu dengan pendatang asing yang SAH (BI: legal immigrants).

Jadi harap maklumlah bahawa prejudis (& kebencian) saya hanya difokuskan kepada mereka yang menceroboh negara ini & menganggap tanah ini sebagai milik ayah mereka.

Malas nak cakap panjang, tengoklah sendiri.
6,700,000! Separuh daripada jumlah tu - pendatang HARAM!





Ada yang akan pertikaikan pendirian saya ni. Hujah mereka: orang Malaysia terlalu memilih kerja.
Tiada justifikasi yang munasabah di situ.

Kadar pengangguran yang masih tinggi. Had umur persaraan yang dinaikkan.
Itu dah satu hal.
Lagi satu. Nak sangat cari untung maksimum. Nakkan pekerja sampai tak kisah apa yang dibawa dari tanah air mereka.

Kebanyakan yang dibawa: MASALAH.

Kebersihan, keselamatan, sosiobudaya, ekonomi. Apa jer elemen yang mereka tak porak-perandakan?

Pada ketika ini, harus saya tegaskan sekali lagi: Saya tidak punya isu terhadap imigran yang sah & mencari rezeki di sini, OK.

Kepada kerajaan, jangan jadi sotong sangat. TOLONG abaikan segala kecaman jiran sekeliling. Kembalikan/Adakan hukuman sebat terhadap PATI. TOLONG. Nampak kejam, tapi kalau dah tak makan saman, itu je la cara nak mengajarnya.
Ini Malaysia, bukan U.S. atau U.K.
Kita tidaklah luas mana untuk tampung ramai sangat imigran. 6.7 juta dibandingkan dengan 30 juta, nisbahnya lebih 1:4. 1 imigran dalam setiap 4 rakyat Malaysia.
Jadi, TOLONG kurangkan mereka.

Kalau ada PATI yang membaca ni (can they even read?), ingat:
Ini negara saya. Saya ada hak untuk tinggal dengan aman di sini.
Kamu tiada hak itu. TOLONG beredar.
You can do it in an easy way, or a hard way.
Choose.

Kalau ada pegawai mana-mana kementerian yang baca ni, sedarlah:
Kami dah tak tahan. Mereka makin ramai.
Ini sebuah negara, bukan tapak kenduri.


Saya Syafiq Asyraf,
dan saya menuntut hak saya untuk tinggal di Malaysia yang benar-benar Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan