Sabtu, 5 Oktober 2013

#LuaskanKuasamu

Ketika 'blog post' ini sedang ditaip, saya sudah boleh (walau pun terpaksa) menjangkakan bahawa rezeki belum memihak pasukan Johor Darul Takzim (JDT) untuk ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia. Jangkaan yang sama juga terpaksa dibuat ketika peringkat akhir Piala FA baru-baru ini. Apa yang menariknya (or is it?), dalam kedua-dua perlawanan ini, JDT bertemu dengan musuh yang sama iaitu kuasa besar bola sepak Pantai Timur, Kelantan. Apa boleh buat, kan... *huhu*

Namun, dalam sibuk merintih akan perjuangan JDT yang terhenti di situ, saya cuba mencari hikmah di sebaliknya, and guess what? I found many silver linings related to it.
- JDT melalui proses penjenamaan semula dalam tempoh masa kira-kira setahun (maaf andai tersilap fakta) hasil inisiatif Tunku Mahkota Johor yang dihormati rakyatnya, Tunku Ismail ibni Sultan Ibrahim. Dalam durasi itu sahaja, transformasi & reformasi besar-besaran telah mengambil tempat sehingga JDT menjadi tumpuan seluruh negara. Mustahil rasanya sekarang ini jika tidak menyebut JDT bila bercakap pasal bola sepak tempatan, tak kiralah sama ada cerita baik atau pun buruk.
- Hal ini telah berjaya menyatukan rakyat Johor dalam satu/dua aspek, & lebih hebat lagi apabila gerakan penyokong pasukan Johor secara amnya iaitu Boys of Straits (BOS) menjadi 'pencabar' utama kepada penyokong dari negeri-negeri lain setiap kali kelibat mereka kelihatan. Media antarabangsa juga turut meletakkan BOS sebagai setaraf dengan kelab penyokong bola sepak Eropah.

Bayangkan, semua ini berlaku dalam tempoh yang singkat. Tak pernah rasanya di Malaysia ini ada pasukan bola sepak yang baru dijenamakan semula boleh meningkat naik dengan begitu cepat, & that's why I'm proud to be a Johorean. Bukan setakat kerana pasukan bolanya sahaja, malah lebih daripada itu.

Lagi satu; Ya, JDT mungkin kalah di peringkat domestik, but here's a thing:
Apabila perpindahan Pablo Aimar ke JDT bagi musim 2014 berlangsung, media global berpusu-pusu memberi tumpuan tentangnya, & apabila nama JOHOR DARUL TAKZIM itu sendiri terpampang di akhbar serta dibaca oleh warga Argentina, Portugal, Turki, China, India, Indonesia & Itali (just to name a few), sebenarnya JDT sudah pun menang.

Proses mengantarabangsakan jenama JDT diakui amat berjaya, & itu merupakan sesuatu yang lebih signifikan. Memenangi mana-mana piala di Malaysia hanyalah satu simbolik pengukuh kepada peningkatan jenama JDT ini. Dalam nada yang agak sinis analoginya, mungkin ada yang boleh berbangga jika pasukan mereka menang Piala Malaysia, namun itu sudah semestinya tidak setanding dengan kemampuan JDT untuk diberi perhatian oleh media global. Yalah, menang piala pun tak adalah gah mana andai tiada media luar yang membuat liputan tentangnya, bukan? (no offence, BTW) :-)

In a nutshell, the tagline 'Luaskan Kuasamu' has already been globally (I repeat, GLOBALLY) justified. Nama penuh sebuah negeri di Malaysia muncul di akhbar-akhbar seantero dunia.
Bergenang gelora di Pantai Lido,
Nama JDT seluruh dunia, kau hado?
Take that, fellas!

Musim 2014 akan menjanjikan kemunculan JDT yang lebih gah; insya-Allah. Seperti juga semangat Phoenix yang menebal di dalam diri ini (well, I must maintain my Bestari spirit), begitu juga tekad & azam dalam pasukan JDT serta Johor FA yang akan bangkit menambah kegirangan liga bola sepak di Malaysia ini amnya.
Keep calm & Expand Your Power.
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan