Isnin, 9 September 2013

AF = Alternatif Fulus?

"Akademi Fantasia kembali lagi untuk musim ke-10!"

Err, who cares about that?

Rancangan realiti pertama di Malaysia ini muncul semula setelah kononnya ditamatkan sendiri oleh Astro pada 2011 (musim ke-9). Kembalinya AF membuat saya tertanya-tanya rasional sebenar yang ingin dizahirkan oleh pihak Astro.
Bukan apa, rasanya ada peserta AF musim pertama (pada 2003) yang masih belum memiliki album lagu solo sendiri; inikan pula peserta yang baru selesai musim ke-8 dan 9. Memang diakui AF pada awal kewujudannya merancakkan lagi industri muzik negara. Namun dalam konteks hari ini, sudah hampir ketara bahawa AF sudah tidak relevan sebagai platform mencari pelapis nyanyian.

Nak cari potensi baharu dalam seni suara? Pergi saja ke YouTube. Yuna, Najwa Latiff & Tasha Manshahar adalah antara individu yang tidak perlu menyertai AF untuk mempopularkan bakat. Mereka cuma memuat naik persembahan mereka di YouTube, & tak lama selepas itu ramai yang menontonnya. Tidak perlu untuk diadakan semula AF kerana rasanya ramai yang dah tak minat dengan spesis rancangan seperti AF, selain daripada kebimbangan awam tentang impak negatif terhadap sosialisasi anak-anak muda.

Perspektif saya mengandaikan bahawa besar kemungkinan AF ini dibuat semula sebagai sumber untuk mengukuhkan kewangan Astro. Hakikat bahawa tidak relevan langsung AF sekarang ini mengukuhkan lagi anggapan bahawa AF berperanan sebagai 'penjana wang' bagi Astro, melalui tajaan korporat & hasil undian orang ramai. Saya tak faham; tidak cukupkah dengan hasil undian melalui Super Spontan 2013 (which by the way, is so BORING in terms of the emcees handling the show)? Sebelum ini pun rancangan francais Raja Lawak sentiasa memenuhi jadual penyiaran Astro. Takkanlah masih tak cukup kekayaan yang dijana melaluinya?

Kepada Astro, cukup-cukuplah menjahanamkan anak muda kita. Hentikanlah Ceria Popstar & Ceria Superstar (di Astro Ceria) yang awal-awal lagi mengajak kanak-kanak untuk menjadi artis mi segera kelas bawahan. We (the Malaysians) have had enough of such shows. It's not entertaining, but degrading the mentality of our youngsters. Tolonglah.

BTW, saya ada menonton seketika konsert pengenalan (BI: prelude) AF 10 yang dihoskan Zizan baru-baru ini. First of all: Zizan? Ini AF, bukan Raja Lawak. Secondly, rata-rata persembahan pada malam itu hampir langsung tak menyamai standard AF sebelum ini. OK, mungkin saya bukan pakar dalam bidang vokal, tetapi jika dah jelas & terang suaranya sumbang, di mana letaknya standard Astro dalam memilih peserta AF?

~Pasti berjaya di Akademi Fantasia...!~
Berjaya ker? :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan